Het leercollectief
Nieuws

We zijn fier op wat we doen

Het verhaal van Claudine Van Laere

Claudine Van Laere toont elke dag met heel veel liefde de magie van het leerkracht zijn in GO! basisschool De Madelief.

“Elk kind heeft talenten. Soms schrikken ze zelf als je hun talent benoemt. ‘Is dat zo?’, vragen ze dan.”

Oog voor starters

“1 dag in de week roosteren we starters lesvrij, noodzakelijke ademruimte om tot rust te komen en nieuwe energie te vinden om lessen voor te bereiden of toetsen op te stellen.”
 
Ontdek in KLASSE hoe GO! technisch atheneum Lokeren binnen de proeftuinen het personeelsbeleid afstemt op de noden van starters.

Positiviteit van Plus²

Leen Daenen, zorgt dagelijks voor een goede portie positiviteit als ondersteuner bij Leersteuncentrum Plus².

‘Onze slagzin is ‘Positief Inclusief’ en dat belichamen we volledig. We denken positief en oplossingsgericht ten voordele van inclusie. Positiviteit zit in mijn DNA. Ik vind dat een vleugje humor wonderen kan doen.’

Het verhaal van Sofie De Veirman

Sofie De Veirman maakte na 19 jaar de switch van administratie in hoger onderwijs, naar secretariaatsmedewerker en ‘moeder van 350 kindjes’ in GO! Campus Kompas.

“Het mooie aan deze job? Je bent hier niet alleen bezig met administratie, maar ook met verhalen, met emoties, met mensen!”

Het verhaal van Tineke De Proft

Tineke De Proft vroeg zich na 20 jaar lesgeven af, of er nog iets anders was. En ja, ze vond dit… in het onderwijs. @GO! basisschool Vierhuizen
 
“Helaas zijn doorgroeimogelijkheden niet het eerste waar je aan denkt bij onderwijs. Wel, en toch zijn ze er. Ik heb ze ontdekt!”

Het verhaal van leerkracht Karel Verplaetse

Karel Verplaetse dacht dat het onderwijs hem niet zou liggen. Intussen geeft hij al 10 jaar les, waarvan 8 in GO! technisch atheneum Lokeren, en ontdekte hij een verborgen talent. 
 
“Je hebt een heel grote impact. En die gaat veel verder dan kennis overdragen. Je kan leerlingen vooruit helpen, motiveren en ondersteunen bij levenskeuzes. Het is fantastisch om jongeren die afstuderen, te horen zeggen: ‘nu weet ik wat ik wil doen met mijn leven.'”

Het verhaal van kleuterjuf, Lotte Walraet

“Ik word elke dag betaald om de meest enthousiaste en zotte versie van mezelf te zijn. Daar word je toch gelukkig van?”

👉 Ontdek het verhaal van Lotte Walraet, enthousiaste kleuterjuf in GO! basisschool Bunderbos in Zele

Het verhaal van Leine Apers, starter in het onderwijs

Leine Apers, oud-leerling van GO! middenschool De Moerbei staat nu, vers van de schoolbanken, zelf voor de klas.
 
“Het is alsof ik elke dag een goed boek mag lezen. Het is een boek met enorm veel verschillende verhalen. Het fijne is ook dat je mee richting kan geven aan die verhalen. Ik geef wel toe dat het geen gemakkelijk boek is. En soms moet je zwoegen om door een bepaald hoofdstuk te geraken. Maar ik kijk al heel erg uit naar het vervolg.”

Flexibele werkomgevingen

“Het klassieke systeem van lesgeven wordt almaar moeilijker”, vindt juf Evelien van GO! basisschool Vierhuizen. “In een klas van vandaag is de groep steeds gevarieerder, met elk kind zijn specifieke behoeften. Met de flexibele werkomgeving hebben we een manier om daarmee om te gaan. Het geeft de mogelijkheid om onderwijs te bieden op maat van elk individueel kind, er kan meer gedifferentieerd worden. Of het nu gaat om kinderen die meer uitdaging nodig hebben of net meer begeleiding.”

Zij-instromer Fien Quintyn

Fien Quintyn trotseerde de mix van lesgeven, de lerarenopleiding, een verbouwing en een baby om voor elke leerling het verschil te maken in GO! atheneum MIRA.
 
“Het zijn mijn eigen leerkrachten Wiskunde en Chemie die mij de passie voor hun vak hebben doorgegeven. Het is iets waar ik nog altijd echt in geloof: als je als leerkracht de passie voor je vak uitstraalt, dan vangen gegarandeerd meer leerlingen de stralen op.”

Laatstejaars GO! talent kunnen al vakken in hogescholen volgen

Een mooie samenwerking van technische school GO! talent in Dendermonde met HOGENT en Erasmushogeschool Brussel om de leerlingen goed voor te bereiden en een heel realistisch beeld te geven van wat verder studeren inhoudt. Een geweldige kans om de slaagkansen in de toekomst verder te optimaliseren! 👌