Het leercollectief
Samen

Samen is beter

Elk kind krijgt kansen

Claudine Van Laere toont elke dag met heel veel liefde de magie van het leerkracht zijn in GO! basisschool De Madelief.

Elk kind heeft talenten en is een meerwaarde. Soms schrikken ze zelf als je hun talent benoemt. ‘Is dat echt zo?’, vragen ze dan.

“Ik had geen idee wat ik ging doen na het 6e middelbaar. Het is door een vriendin dat ik de opleiding ‘lager onderwijs’ indook. Ik had mezelf voorgenomen dat ik na mijn studies 5 jaar zou lesgeven, om dan te evalueren of ik het nog graag deed. Intussen zit ik aan mijn 27e schooljaar 😊.”

100 sollicitatiebrieven

“Je kan het je bijna niet meer voorstellen, maar ik heb in het begin 100 handgeschreven sollicitaties opgestuurd. Toen was er nog geen sprake van een lerarentekort. Ik kreeg van 3 scholen een antwoord, waarvan GO! basisschool De Madelief er één was. Ik ben daar gestart en ben nooit meer weggegaan. Ik woon nochtans vrij ver (Merelbeke). Soms kwam het wel ‘ns op om te zoeken naar een school dichterbij, maar aan het einde van de rit kon ik de overstap niet maken. Het is niet alleen mijn school, maar ook mijn familie.”

Jong en alert

“Ik heb 12 jaar in het 1e leerjaar gestaan en werd echt verliefd op die kindjes. Uiteraard gebeurt het wel eens dat je ’s morgens niet zoveel zin hebt, maar dan sta je 10 minuten voor de klas en schiet je energiepeil de hoogte in. Na de bevalling van mijn jongste zoon ben ik in het 4e leerjaar gestart. En dat doe ik nu nog steeds. Een wonderlijke leeftijd. Het ‘kindje’ is er al wat uit en de ‘puber’ zit er nog niet in. Het houdt me jong en alert want je duikt mee in hun leefwereld. 

Ik vind het zalig om met kinderen gesprekken te voeren en mee te stappen in hun logica en beleving. Daar haal ik zoveel plezier uit. Als ik ze hoor spreken over bepaalde tv-programma’s of events, dan zoek ik het uit zodat ik de volgende week kan meebabbelen. Maar dat gaat evengoed over conflictgesprekken: hen laten voelen dat ik zie wat ze doen, dat ik luister bij hun probleem en dat ik ook samen naar een oplossing wil zoeken. “

De magie van het leerkracht zijn

“Ik heb een spectaculaire digitale evolutie in het onderwijs meegemaakt. En dat heeft mijn job zoveel eenvoudiger gemaakt! Ik herinner mij nog de tijd van 20 jaar geleden, toen ik met een poster voor de klas stond. Alle leerlingen moesten er rond komen staan om maar iets te kunnen zien. Nu toon ik het gewoon op het digibord, zelfs met een filmpje.  Ik hou ervan om die nieuwe technologieën te ontdekken, uit te proberen en over te brengen aan de kinderen die dan even verwonderd zijn over wat techniek allemaal kan.  Dat is dan de magie van het leerkracht zijn. Maar ik vind het ook fijn om probleemoplossend te denken als de multimedia het even laten afweten en om kinderen en collega’s vooruit te helpen. Helemaal mijn dada!

Uiteraard brengt dit ook de nodige uitdaging met zich mee, want in de schoolcontext van GO! basisschool De Madelief hebben heel veel leerlingen geen computer thuis.  Maar ook dat pakken we doordacht en met veel vertrouwen in onze leerlingen aan.”

Van zagen naar gesprekken

“Als persoon ben ik door de jaren zachter geworden. Als beginnende leerkracht wil je je gezag laten gelden door ‘er te staan’. Uiteraard is gezag nodig, maar nu zorg ik daarvoor met blikken en gesprekken. Vroeger had ik het gevoel dat ik vaak aan het ‘zagen’ was. Je wordt ouder, je leert ook de families en achtergrond van de kinderen kennen. Je nestelt je in de school en je weet ook waarom kinderen bepaald gedrag stellen. Het is eenvoudiger om dan samen op zoek te gaan naar een oplossing. De kinderen weten wat ze aan mij hebben en ik weet wat ik aan hen heb.”

Dankbaar en MADE with LIEFde

“13 jaar geleden had ik een leerling met ADHD. Soms kon hij het bloed vanonder onze nagels halen, maar je zag die lichtjes in zijn ogen. Hij was doodeerlijk en je zag dat zijn gedrag sterker was dan zichzelf. Ik heb hem lange tijd onder mijn vleugels gehad, zowel in het 1e als het 4e leerjaar. Hij heeft op latere leeftijd een aandoening gekregen waardoor hij blind werd na een operatie. En zo werd hij twee jaar geleden hier vrijwilliger in de kleuterklas. Ook al ziet hij mij niet, hij herkent mij al van ver en kan zijn weg op school vinden door te klikken met zijn tong. Regelmatig halen we nog herinneringen op: ‘Weet je nog…, wat heb ik toch met jou allemaal moeten doen om je braaf te houden.’ 😊 En dan is hij zo dankbaar.

Wij hebben oprecht hele lieve en dankbare leerlingen in onze school. Onze slogan is MADE with LIEFde en elk kind moet zich hier goed en welkom voelen. En ja, soms hebben ze het moeilijker met taal of rekenen, maar onze focus ligt op wat goed gaat. En dat is de eerste stap: kinderen moeten zich goed, geapprecieerd en veilig voelen om te kunnen leren.

Als wij een uitstap doen naar het cultureel centrum is dat voor onze leerlingen een belevenis vanaf dat we vertrekken, want onze kinderen doen dat alleen met school. Dus wij moeten daar in de zaal niet teveel tegen zeggen: ‘ssshhhtt’, ‘stil zijn’, ‘gedraag je’… Zij doen dat vanzelf en genieten daar echt van!”

Een juist beeld

“Ik droom voor de toekomst dat de perceptie over onze school een juist beeld wordt. Wij zijn een school waar elk kind kansen krijgt. Dat verdienen kinderen toch?
Ons team vormt een hechte motor, dus ik heb vertrouwen dat dat goedkomt de volgende jaren. De collegialiteit tussen het team zorgt er mede voor dat onze slogan ‘school made with liefde’ ook onder de collega’s geldt. Wat mezelf betreft, zou ik heel graag nog lang lichamelijk fit blijven. Mij krijgen ze nog niet weg bij mijn kindjes!”

Ik vind het zalig om met kinderen gesprekken te voeren en mee te stappen in hun logica en beleving. Daar haal ik zoveel plezier uit.