Het leercollectief
Samen

Samen is beter

Alles uit de kast met de digisprong

Hoe kunnen we met onze chromebooks een zo groot mogelijke leerwinst creëren? In tijden van de digisprong is het een vraagstuk dat menig onderwijsprofessional bezighoudt. GO! basisschool De Madelief nam de vraag vast en liet ze niet meer los.  In een schoolcontext waar de meeste leerlingen thuis geen laptop hebben, was de uitdaging des te groter.

Leerkracht Claudine Van Laere zag de voorbije 27 schooljaren de digitale sneltrein voorbij denderen, maar sprong er met veel enthousiasme op. Samen met het team van GO! basisschool De Madelief zorgen ze ervoor dat ook alle leerlingen er het maximum uithalen.

Vertrouwen

“Omdat heel veel van onze leerlingen thuis niet in aanraking komen met een computer, vroeg onze directie zich terecht af of we de chromebooks mee moesten geven naar huis. Er was wat twijfel, want het is geen papier en pen dat je meegeeft natuurlijk. Maar na overleg samen, werd al snel duidelijk dat de voordelen voor onze leerlingen erg doorwogen. Dus beslisten we om hen het vertrouwen te geven om hun toestel met zorg ook thuis te gebruiken. Uiteraard gebeurt dit mét de nodige, duidelijke afspraken: ‘We doen onze chromebook op die manier toe’, ‘We zetten er geen drinkflessen naast’,… 😊
Onze leerlingen weten heel goed dat hun toestel veel geld kost en dat ze dat enkel tot en met het 6e leerjaar kunnen gebruiken, als ze er zorg voor dragen. Het maakt hen zo fier dat ze dat vertrouwen krijgen! En ja, ik heb soms ook een aantal filou’kes in mijn klas, maar zelfs zij slagen erin om hun toestel met het nodige respect te behandelen.”

Leerwinst

“Het is een enorme meerwaarde, zowel in de klas als thuis. Als ik vroeger een opdracht ‘vrij schrijven’ gaf, moest ik vaak ontcijferen wat ze nu eigenlijk bedoelden. Door het te typen, zijn ze veel bewuster bezig met taal.  Zelfs zonder gebruik te maken van enige correctiemogelijkheden, zie ik een enorme vooruitgang in hun schrijfopdrachten. In andere vakken laat ik hen wel de corrector gebruiken. Zo worden ze ook in die lessen continu geconfronteerd met spelling, waardoor ze de regels beter oppikken.

Maar ook voor spreekopdrachten zie ik enorme voordelen. Doordat de leerlingen een powerpoint-presentatie mogen maken en tonen op het digibord, is hun motivatie veel groter. Ze maken er dan ook pareltjes van presentaties van! Vroeger mochten de leerlingen die sneller klaar waren met bepaalde taken, nog even lezen of verder werken aan iets anders. Nu vragen ze mij spontaan of ze een presentatie mogen maken. ‘Over wat dan?’, vraag ik hen. Maar nadien stel ik vast dat ze een heel verhaal verzonnen hebben en daarover met veel enthousiasme willen vertellen. Dat is zo’n mooie leerwinst die we anders nooit zouden bereiken. Het is zelfs zo dat we een leerlinge hadden die weinig tot geen Nederlands sprak. Via haar chromebook ontdekten we dat ze geweldige verhalen kon schrijven. Zelfs in het Nederlands! Dat hadden we zonder die digitalisering vermoedelijk niet of veel later ontdekt.”

Like Me

“Daarnaast biedt het enorme mogelijkheden naar differentiatie en huiswerk toe. Ik zeg hen ook altijd dat ze na hun huiswerk de Ketnetapp moeten openen. Die staat geprogrammeerd op hun startscherm.  Door naar Vlaamse jeugdseries te kijken als ‘Like me’ en ‘Nachtwacht’ komt er ook Nederlands in hun woonkamers.

Door de digisprong zijn er heel veel middelen vrijgekomen om te investeren. Angst voor schade of misbruik mag ons er zeker niet van weerhouden om chromebooks, laptops,… ten volle te benutten.  Als je de kinderen het vertrouwen geeft, is het zo mooi te zien dat ze dat met veel zorg doen!”